f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Pandemins inverkan på svenskarnas vardagsvanor

För ett par veckor sedan valde den svenska regeringen att släppa på restriktionerna och sakta men säkert börjar det vardagliga livet återgå till det normala. Under pandemin har vi dock varit tvungna att anpassa oss efter den rådande situationen, vilket också har lett till att många fått nya och förändrade vanor. Nu visar olika undersökningar att svenskarna till stor del ändrat sina beteenden vad gäller allt från mathandling till träning och kost.

 

Nya fritidsintressen

I en undersökning av Novus på uppdrag av Sveriges Radio ser man en ny trend bland svenskarnas fritidsaktiviteter. Nästan tre av tio personer uppger att de i samband med pandemin har ägnat sig mer åt friluftsliv än tidigare. De flesta av dem tror att de kommer fortsätta med detta även nu när pandemin börjar mattas av.

 

Svenskarnas ökade intresse för friluftsliv har också märkts av bland de som jobbar med försäljning av friluftsutrustning. En av de som har sett en tydlig skillnad är Patrik Rehnström som arbetar i en friluftsbutik. Enligt honom har försäljningen ökat ännu mer än innan Covid-19 tog fart.

 

Den ökade fysiska aktivitet gäller inte för alla

Två av tio personer bland deltagarna i undersökningen anger att de har ägnat sig mer åt träning generellt. Många ser positivt på det faktum att svenskarna nu verkar ägna sig åt fysisk aktivitet i större utsträckning, men Margareta Kristenson som är professor i socialmedicin och folkhälsovetenskap menar att det är långt ifrån alla som har haft möjlighet att röra på sig mer under pandemin.

 

Kristenson säger att pandemin istället har gett ljus till de ojämlikheter som finns i samhället, och att en minst lika stor del har rört på sig mindre än vad de gjorde innan pandemin. Hennes uppfattning kan tänkas ligga i linje med att det faktiskt även är två av tio som i undersökningen som uppger att de ägnar mer tid åt att titta på serier och film än innan pandemin. Enligt andra undersökningar har man även sett en ökning av spel på nätet, där det bland annat har blivit vanligare att spela på casinon utan svensk licens.

 

Förändrade mat- och dryckesvanor

Vid pandemins inledning omgärdades vi av många och stora frågetecken. Hotet om en eventuell nedstängning av samhället gjorde att miljontals svenskar rusade till livsmedelsbutikerna som länsades på både konserver, skafferivaror och framförallt – toalettpapper. Hysterin visade sig dock ha infunnit sig helt i onödan, eftersom Sverige aldrig kom till den punkt då en total nedstängning var aktuell.

 

Trots att Sverige aldrig stängdes ner har många spenderat mer tid än någonsin i sina hem. Att arbeta hemifrån, distansstudier och karantän har blivit en naturlig del av mångas vardag – något som har påverkat beteenden kopplade till mat, enligt en undersökning från Livsmedelsföretagen.

 

I undersökningen, som genomfördes av Demoskop, visar det sig att 36 procent planerar när och vad de ska handla i större utsträckning än tidigare. En av fyra menar att det också har lett till att de tar bättre vara på den mat de köper och att de därmed också har minskat sitt matsvinn.

 

Mer matlagning i de svenska hushållen

Att fler har spenderat mer tid i sina hem verkar ha gett svenskarna en ökad lust till att utveckla sina matlagnings- och odlingskunskaper. I undersökningen ser man nämligen att 19 procent numera ser till att mer av matlagningen sker från grunden, att 21 procent bakar oftare samt att 13 procent har börjat odla mer.

 

På odlingsfronten är det grönsaker i form av tomater och kryddor som är allra populärast bland hemmaodlarna. För de flesta som odlar hemma är odlingen en hobby och vissa menar att det till och med fungerar som en slags terapi. När det kommer till bakning är det allt fler som ägnar sig åt att baka olika sorters matbröd.

 

Den största förändring har dock varit hur man väljer att handla sin mat. I studien uppger hela 22 procent att de numera beställer sina livsmedelsprodukter på nätet, istället för att ta sig till en fysisk butik. Det har också blivit vanligare att ta takeaway eller att beställa hem mat. Fyra av tio säger att de numera föredrar att beställa hem mat, snarare än att boka in ett restaurangbesök.

 

Hälsosammare livsstil ger positiva effekter på samhället

På Livsmedelsföretagen ser man positivt till svenskarnas nya beteendemönster. Man menar att den ökade medvetenheten när det kommer till matkonsumtion, samt den ökade fysiska aktiviteten, kommer ha stora gynnsamma effekter på samhället i stort, om den nya trenden fortsätter.

 

Nu när samhället återgått till det normala återstår det dock att se om svenskarnas förändrade vardagsvanor kommer att bibehållas, eller om vi så småningom faller tillbaka i gamla mönster.

You don't have permission to register