f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Svenska entreprenörer vågar sig på nya marknader

Sverige må vara ett litet land men vi har ändå lyckats få fram många stora entreprenörer genom tiderna. När man nämner svenska entreprenörer tänker kanske många på stora namn som Ingvar Kamprad, Ruben Rausing och Alfred Nobel – de mest kända namnen både inom landet och i utlandet. Faktum är dock att vi har många framgångsrika entreprenörer här i Sverige som kanske inte är lika kända för allmänheten men som skapat framgång och modigt gett sig in på nya marknader. Många av våra yngre entreprenörer har skapat sina företag i nya branscher som skapats i takt med att vi börjat använda internet och mobiler allt mer.

Stora framgångar för svenskt casinobolag

En svensk entreprenör som verkligen var en av de första i sin bransch är Gustaf Hagman. Tillsammans med sin kompanjon Robin Ramm-Ericson grundade han 2011 Leo Vegas ett casino online. När de startade sin verksamhet var casinobranschen relativt ny och idag är de ett av de mer etablerade varumärkena på den marknaden. I början på 2010-talet var online casino redan ett etablerat begrepp. Något som däremot mot var nytt var vår användning av smartphones. Detta var något som Hagman, med bakgrund inom tech-branschen, tog fasta på när han skapade LeoVegas – ett svenskt nätcasino som var direkt anpassat för att spela på mobilen. Under de elva år LeoVegas har varit i gång har de klättrat upp som ett av våra mest kända varumärken inom casino. Mycket tack vare den kända reklamkampanjen med kändisar som Frank Andersson. Idag är de börsnoterade med ett börsvärde på runt en miljard kronor och de omsätter årligen över 300 miljoner euro. För att säkerställa tillgången på kompetent arbetskraft har de sett till att starta upp kontor inte bara i vår huvudstad utan också i mindre städer som Västerås och Växjö.

Välkänt varumärke

Det är inte bara IKEA som är känt för att vara ett svenskt varumärke, det finns ett som har endast cirka femton år på nacken som är minst lika känt. Det används dagligen av miljoner personer världen över och många använder denna tjänst flera timmar varje dag. Vi pratar naturligtvis om Spotify. Detta varumärke grundades av tech-entreprenören Daniel Ek 2006 och lanserades på den svenska marknaden 2008. Att erbjuda kunder att streama musik lagligt var inte bara en ny marknad vid denna tid, det var även ett helt nytt koncept. Idén till Spotify fick Ek av att han själv hade ett musikintresse och tänkte sig en karriär som musikproducent. Dock var det så att musikers inkomster vid denna tid hade minskat kraftigt på grund av illegal fildelning och nedladdning av musik.

Så kom han på att han själv skulle skapa en tjänst som gjorde det enkelt och lagligt att ladda ner musik från internet, mot betalning. Även om Spotify är Daniel Eks största innovation så har han ändå lång erfarenhet som entreprenör. Redan som ung började han att tillverka hemsidor åt företag. Han lyckades dessutom utvidga sin business genom att anlita sina skolkamrater. Detta var under en tid då inte alla hade dator och internet hemma. Detta löstes genom att kompisarna lånade datasalen på skolan för att utföra jobbet. Spotify tillhandahåller dock kontor åt sina anställda såklart.

En svensk framgångssaga

Markus Persson började tidigt med programmering och det tog inte lång tid innan han programmerat sitt första spel. Det var dock när han startade företaget Mojang AB som hans framgångssaga började. Efter att ha skaffat sig erfarenhet som spelutvecklare åt bland annat King lanserade han 2009 alfaversionen av det som skulle bli en världssuccé, Minecraft. Efter att ha anställt fler utvecklare kunde spelet 2010 övergå till sin betaversion och resten är historia som man säger. Spelet slog igenom stort och spelas idag av hundratals miljoner människor världen över. 2014 köptes Mojang upp av datorjätten Microsoft för 2,5 miljoner dollar. I samband med köpet lämnade Markus Persson företaget. Han har sen dess engagerat sig i diverse affärsprojekt. Han är en av Sveriges mest kända svenska entreprenörer och har bland annat prytt framsidan på den anrika tidskriften Forbes.

You don't have permission to register