NYHETER DRIFT
- 4 sept 2024 Tillfälligt ändrat utseende. Det gamla kommer tillbaka inom kort
VANLIGA FRÅGOR / PROBLEM / FAQ
Jag får ingen e-post
Det vanligaste problemet är att du inte kan ta emot e-post. Det beror oftast på någon av dessa saker:
- Ditt konto är troligen fullt max 1 MB. Radera överflödig e-post och bifogade filer. Kontrollera även ”sent-mail-mappen”. Mer utrymme kan fås här.
- Kontrollera vad det är ifyllt på ”vidarebefordran” under ”Inställningar”. Står det en felaktig adress där, markera och radera.
- Ditt konto är troligen fullt max 1 MB. Klicka på töm när du loggat in på datorn.
(Om du har det mobila gränssnittet måste du gå till mappar – trash – och därefter radera de mail som ligger i papperskorgen).
MER UTRYMME FÅR DU PÅ https://page.ad.nu/sverige/
Jag ser inte utrymmet på som finns kvar på mitt konto
Troligen använder du någon form av annonsblockerare. Stäng av den – ladda om.
Jag ser inte storleken på mina enskilda mail
Vill du se storleken på enskilda mail går du till Inställningar – Indexordning – ”storlek” – lägg till. Så kommer storleken på mailen att synas till höger.
UTSEENDE MOBIL OCH SURFPLATTOR
OBS. Utseendet på mobilen och surfplattorna är annorlunda. Där finns inte någon vänstermenyn. Vill du se den klickar du på ”kugghjulet” på toppmenyn. Välj Outlook istället för Outlook mobile.
Vilka är systemkraven för att använda Sverige.nu?
- Din läsare måste kunna hantera ”Java” och ”cookies”
- Sverige.nu fungerar med Crome, Edge, Safari, både PC, Mac och mobil.
Skriva med svenska tecken utomlands
För att skriva svenska tecken från Sverige.nu när du är utomlands.
å = Alt+0229 Å = Alt+0197
ä = Alt+0228 Ä = Alt+0196
ö = Alt+0246 Ö = Alt+0214
Hur mycket utrymme ingår på Sverige.nu?
Har du gratiskontot på Sverige.nu är maxgränsen 1 MB per e-postkonto. Får du inga mail till ditt konto, se ”Jag får ingen e-post” ovan.
Nu finns möjlighet att få upp till 1 GB utrymme. Klicka här.
Jag kan inte logga in
Om du inte kan logga in försök med följande:
- Ditt login är endast namnet, alltså utan @sverige.nu.
- Om du angett en alternativ adress kan du klicka på ”Glömt lösenord” och försöka igen.
- Se till att din webbläsare accepterar ”cookies”.
- Kontakta support2@sverige.nu eller ring 0480-421840. Ange född år, mobilnummer, kön och ytterligare uppgifter som kan stärka ditt ägarskap av din e-postadress.
Hur läser jag mina mail?
Det finns två olika sätt att läsa sin mail via Sverige.nu
- Logga in via https://sverige.nu och läs din mail
- Vidarebefordra din Sverige.nu adress till din vanliga e-post. Detta sköter du själv genom att logga och klicka på ”Inställningar” och skriva in din vanliga e-post under ”Vidarebefordran”. OBS! Vi garanterar inte att mailen når fram. Ibland kan din andra leverantör spärra vidarebefordrade mail.
- OBS! Att hämta din mail med eget e-postprogram är inte tillåtet på grund av säkerhetsskäl.
Hur tar jag bort mail?
- Markera de mail som ska tas bort
- Klicka på ”ta bort”
- Klicka på ”töm papperskorg”
Om detta inte går kontrollera att din webbläsare stödjer java och cookies.
Byte av lösenord
Görs under ”Inställningar – Egna inställningar”.
Byta namn på ditt e-postkonto
Skapa helt enkelt ett nytt e-postkonto med det nya namnet och säg upp ditt gamla.
Ta bort / Säga upp ditt e-postkonto
Vill du radera ditt konto hos oss skickar du e-post från ditt e-postkonto hos oss till support2@sverige.nu
Lägga till adresser i adressboken
- Klicka på ”Adresser” och gå till ”Lägg till i Personlig adressbok”
- Fyll i e-post, kortnamn och namn
- Klicka på ”Lägg till adress”
Om detta inte går kontrollera att din webbläsare stödjer java och cookies.
Säkerhet
- ”Logga ut” och stäng din webbläsare efter det att du kollat mailen.
- Använd ett unikt lösenord till Sverige.nu som du inte använder någon annanstans.
- Lämna aldrig lösenordet till någon
Villkor på Sverige.nu
Läs våra abonnemangsvillkor på https://apollo.fl-net.se/sverige/villkor.do
Teknik och kontakt
Sverige.nu använder nu Linux, Qmail, Ensignia och PHP. Sajten drivs och uppdateras av FL-Net AB.
Support endast via e-post på support2@sverige.nu